El Camino

Készült: 2009. november 20. péntek Írta: Kiss Gábor

Régen elhatároztam, hogy valamikor végigjárom az El Caminot. Az Utat, amit előttem már nagyon sokan végigjártak. Sokat járok kirándulni, túrázni, szeretek utazni, de a Camino más. Tudtam, hogy el kell indulnom ezen az úton.

Sokakkal beszélgettem erről, míg végül társakra találtam Polyóka Gábor, Polyókáné Csenki Erika és Pap Éva személyében. Kitűztük az időpontot: 2009. nyara. Próbáltunk felkészülni az útra, könyvekből internetről. Gyorsan szaladt az idő. Június 6-án Madridba repültünk, onnan Barcelonába buszoztunk, hogy megnézzük a máig épülő Sagrada Familia templomot, melynek munkálatait 1883-ban kezdték. Következő állomásunk Pamplona, ahol a San Fermin ünnep, a bikafuttatás forgatagába csöppentünk. Ez utunk kiindulópontja. Itt vette kezdetét az a 30 napig tartó felejthetetlen zarándoklat, ami életem egyik legszebb élménye.

Nehéz ezeket az élményeket pár mondatban összefoglalni. Mi volt az úton? Nagy városok, kis falvak, hegyek, fennsíkok, nagy meleg, kevés árnyék, emberek, akiknek ugyanaz a célja, mint nekünk. Sok zarándokkal ismerkedtünk össze, akikkel együtt haladtunk pár napig, aztán eltűntek és jöttek helyettük mások. Csekély nyelvtudásunkkal sikerült megértetni magunkat, ami sokszor már önmagában is nagy örömöt okozott.

A sok látnivalón, a sok ismerősön túl az Út mindenkinek adott valami pluszt. Sokszor hosszú órákon át gyalogoltunk az úton, egy végtelennek tűnő búzamezőn. Itt a zavartalan gondolkodás volt az, amire az itthoni zajban nagyon ritkán van lehetőségünk. Amikor elindultam az volt a célom, hogy eljussak Compostellába. Most úgy érzem, a cél maga az Út. Szent Jakab sírja csak egy állomás. Tovább kell lépnünk és átadni az embereknek a Camino üzenetét.

Sokan turistaként mennek végig az Úton, ami a sok látnivaló miatt is nagy élmény. De sokak számára ez zarándoklat, mert zarándoklattá teszi az a lelkület, amivel elindulnak és végigjárják útjukat. Szenvedéseiket, fáradalmaikat felajánlva Istennek, sokszor tőle kérve erőt, segítséget a következő lépés megtételéhez. És Isten segít, ha rá tudunk hagyatkozni, megtapasztalhatjuk, hogy velünk van az Úton.

További képek az útról: a Galériában