Prágai séta

Készült: 2013. április 07. vasárnap Írta: Kiss Gábor

Kilátás a várból

Kipihenve az előző napi utazás és esti séta fáradalmait, reggli után elindultunk, hogy beszerezzük a napi jegyeket. Így bárhova könnyen eljuthatunk és senkinek nem kell lemondania a helyi sörkülönlegességek élvezetéről. Metróval utaztunk a várnegyedbe (Hradzsin). Már ez az utazás és a mozgólépcső is nagy élményt jelentett a gyerekeknek. Ők most először utaztak a föld alatt.

Útban a Királyi nyári palota felé megkerestünk egy geoládát a gyerekekkel. A sikeres kincskeresés jókedvre derítette a kis csapatot. A palotát I. Ferdinánd építtette 1538-ban. A palota kertjén végigsétálva jutottunk el a Prágai várba, ami európa legnagyobb váraként a Guinnis rekordok könyvébe is bekerült. A várkapuhoz őrségváltás idején érkeztünk. A díszegyenruhát viselő katonák jellegzetes koreográfiát követve veszik át a szolgálatot, amit túristák sokasága fényképez. A várban megcsodáltuk a szent Vitus székesegyházat. Ebben az 1344-ben épült gótikus templomban koronázták Csehország királyait. A katedrális mellett áll az 1929-ben állított monolit, melyet egy gránit tömbből faragtak. Magassága 18,2 m, súlya 120 tonna.

A városban futóverseny volt, amit szerettünk volna közelebbről megnézni. Ezért elváltunk a többiektől és Zoliékkal a város felé indultunk. A csapat másik fele keresett egy cukrászdát, ahol pihentek egy kicsit a gyerekekkel.

Miután megnéztük a célba befutó versenyzőket, a Károly-híd felé índultunk. Az 1357-ben épült 516 m hosszú híd, Prága első állandó hídja. Érdekessége az a 30 szobor, mely a hídfőket díszíti. Erről a hídról dobták a Moldvába 1393-ban Nepomuki szent Jánost, metr nem volt hajlandó elárulni IV. Vencel cseh királynak, hogy milyen bűnöket gyónt meg felesége, Zsófia királyné. Végigsétáltunk a hídon, megkerestük a keresztet, ami jelzi avértanú halálának helyét, majd az Óvárosi térre mentünk. Sikerült egész órakor ideérnünk, így láthattuk a csillagászati óra mozgó figuráit.

Következő állomásunk a Vencel tér. A hosszan elnyúló tér Prága egyik központja. Üzletek és éttermek sokasága követi egymást. Fő látványossága Vencel lovas szobra és a mögötte látható cseh Nemzeti múzeum. Itt betértün egy különleges kocsmába, ahol a rendelt italokat modellvasút kocsiaira rakják, és azok szállítják a vendég asztalához. A metró megállójánál találkoztunk a csapat másik felével. A külvárosba metróztunk és egy hangulatos vendéglőben ebédeltünk. Visszatérve a Vencel térre ismét ketté vált a csapat. A gyerekek fáradtak voltak ezért velük vissza kellett menni a szállásra. Hatan indultunk neki, hogy megkeressük Prága leghíresebb sörözőit.

Először az u Kalicha (A kehelyhez) fogadóba tértünk be. Itt mindenhol Svejk emblémákkal és relikviákkal találkozhatunk, emi nem véletlen, mert Jaroslav Hasek itt írta a Svejk, a derék katuna című művét. A kocsma tele volt vendégekkel, de sikerült kapnunk egy hat személyes asztalt. A pincér első kérdése az volt, hogy honnan jöttünk. Miután megtudta, hogy magyarok vagyunk, megyer nyelvű étlapot hozott és pár szót magyarul is szólt hozzánk. Mi csak egy egy korsó sört rendeltünk, amit nagy meglepetésünkre literes korsóban hoztak ki. Távozáskor magyarul köszöntek el tőlünk.

Másik híres kocsma az u Fleku (Az órához). Itt 1843 óta változatlan recept alapján főzik a különleges karamelles ízű Flekovsky lezák sört. A sörözőben több terem található, tele vendégekkel. Mi a kabaré teremben kaptunk helyet, és természetesen sört is. A hangulatról egy öreg tangóharmonikás és egy tubás gondoskodott. A hazafelé induló villamost futva értük el, de kb. fél óra utazás után észrevettük, hogy nem a szállásunk felé haladunk. Miután korrigáltuk a hibát és átszálltunk a másik irányba haladó villamosra sikeresen elértük az appartmant. Az esti sörözést már csak hárman folytattuk egy éjjel-nappal nyitva tartó kis füstös kocsmában. A sörözőben a késői óra ellenére is pezsgő élet dúlt. Az itt látott emberek többségéről külön szociológiai tanulmányt lehetne írni. Az egész napi sétától és a sörözéstől megfáradva, nyugovóra tértünk. Vasárnap 10 órakor indultunk haza. Prágáról szép emlékeink maradtak. Mindenképpen érdemes lesz visszatérnünk ide, hogy újabb látnivalókat és sörözőket fedezzünk fel.