Tökfesztivál Kikindán

Készült: 2013. október 17. csütörtök Írta: Kiss Gábor

Szállásunk MokrinbanKiskunfélegyháza küldöttsége az elmúlt hétvégére meghívást kapott a vajdasági Kikindára, ahol részt vettünk a minden évben megrendezésre kerülő tökfesztiválon. Pénteken este érkeztünk mokrini szállásunkra. Innen Kisorosz polgármestere, Kabók Imre kalauzolt bennünket egész kinttartózkodásunk alatt.

Vacsoránkat egy kis étteremben fogyasztottuk el, Kikinda többi testvértelepülésének küldöttségével együtt, közben egy népi együttes színvonalas műsorral szórakoztatott bennünket.

Versenyre nevezett tökökSzálláshelyünk egy régi parasztházból kialakított fogadó volt, régi bútorokkal berendezve. Reggel a gazda megmutatta az udvart és az épület többi részét is. Volt ott kemence, pálinkafőző, cserépégető, de még házi szappankészítő műhely is. A kiadós reggeli után indultunk Kikindára, ahol vezetőnk már várt ránk. A városházán a helyi polgármesterrel történt megbeszélés után egy állófogadáson vettünk részt, ahol a köszöntő beszédek után svédasztalos ebédet kaptunk. A küldöttségek vezetőivel a helyi televízió készített riportokat.

TökfesztiválA fogadás után végignéztük a kirakodóvásárt, a különböző nemzetek sátrait és az ökörsütést. Több helyi szervezet asztalánál süteményekkel kínáltak bennüket. Ezek között több tökből készült finomság is volt. A nap egyik fő eseménye a verseny, ahol a negnagyobb és a leghosszab tök termelője címért versenyeznek a gazdák.

A délutáni órákban Kisoroszra látogattunk. Itt megnéztük a tályházat és a közé épült kézműves műhelyeket. Nagyon tetszett az impozáns méretű kertii tó, amely tele volt halakkal. Innen a temetőbe mentünk a háborús emlékműhöz. A napot egy helyi sültekből álló vacsora zárta.

Aracsi pusztatemplomVasárnap délelőtt meglátogattuk Mokrin polgármesterét. Nála találkoztun a libafuttató verseny szervezőjével. A február végén megrendezésre kerülő verseny a település egyik legnagyobb rendezvénye. Irtt érdekes beszámolót hallottunk falu életéről, amit fényképek vetítésével tett érdekesebbé vendéglátónk. Innen az az aracsi pusztatemplomhoz mentünk. A romjaiban is impozáns templom a 13. százdban épült, valószínűleg egy régebbi templom helyére. A rom körül ma is folynak ásatások. Itt láttuk a régi kolostor falmaradványait. A templom oszlopainak felújításán, állagmegóvásán ottjártunkkor is dolgoztak a restaurátorok.

Kikindára visszatérve megebédeltünk, majd házigazdánktól elbúcsúzva indultunk haza.